onsdag den 12. december 2012

Hjemmelavede fuglekugler

Husene er vist ubeboede nu, men jeg bilder mig ind at det er hele sommerens børnefugle som nu flyver rundt herude på Æblelunden.
Lige nu har vi rigtig meget sne, det betyder jo at alle fuglene har svært ved at finde føde. Jeg plejer at købe lidt frø og kerne og så ellers smide lidt brød ud til dem. I weekenden prøvede vi at lave hjemmelavede fuglekugler, ligesom jeg kan se at mange andre her i blog-land også har gjort.

Jeg havde noget palmin tilovers, fra sidst jeg havde kogt norske klejner så det smeltede jeg. Jeg hældte en pose fuglefrø i og så var det bare at fylde i plastikbægere. Jeg har brugt neonpink murersnor, det er da til at se når det skal samles ind igen :-)

Jeg forsøgte mig også med kogler, men det var ikke så nemt at få frøene til at sidde fast, men søde er de da og så vejer de ikke mere end at de godt kan hænge i vores små æbletræer.


Gemalen min, savede små træstykker til at binde snoren til kuglerne fast i.

Grankoglerne badt jeg en snor i toppen

Klar til påfyldning

Det blev en ORDENTLIGT portion, så jeg håber fuglene er sultne
Ned med grankoglen

De færdigdyppede grankogler




Vores fine foderhus

Kogler klar til ophængning
Kogler i æbletræerne

15 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud og meget fint foderhus.Ikke dårligt at være fugl hos jer.
    Vi fodrer også,men vil selv prøve at lave fedtfoder,så jeg leder efter inspiration!

    SvarSlet
  2. Hvor har du været flittig. Jeg har også lavet foderkugler selv efter HAVEFOLKETS opskrift, men mine kogler var ikke åbne nok, så det mislykkedes. Jeg tror det er bedst med fyrrekogler, så jeg må på jagt. Men "mine" fugle elsker dem, jeg lavede i plastikkrus ligesom dig!

    SvarSlet
  3. Det er heldige fugle I har. (Her får de indtil videre kun frø købt i stor pose). Og hvor er jeres fuglehuse altså bare skønne!

    SvarSlet
  4. Sikke fine fugleforhold!
    Er helt vild med jeres fuglehuse på række - rød stue, gul stue, blå stue osv - giver associationer til mange børnehavers inddelingssystem;0)

    Mange julehilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
  5. Lige et indslag efter min smag :)

    De er totalt skønne fuglehusene i alle regnbuens farver. Der skal nok blive rift om dem.

    Jeg har også hængt nogle triste fuglefoderfiduser ud, som blev peppet op med neon pink bånd. Det ser hammer godt ud med den farve her i denne kolde tid.

    SvarSlet
  6. Fantastisk idé med de grankogler! Skønt med god inspiration. TAK! Jeg har skrevet det før ..... men jeg er vild med dine fuglehuse!

    SvarSlet
  7. åh, jeg tror bare at jeg læner mig op af de andres kommentarer... det er totalt gennemført og luksus hos jeres fugle. Lucky ones !

    SvarSlet
  8. Flot fuglefoder og et flot hus, de er med garanti sultne, så I får nok mange flere fugle nu.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hyggeligt gensyn med dine festlige fuglekasser. Jeg husker dem så godt fra et af dine første indlæg. Rækkehuse for småfugle :o)

    SvarSlet
  10. fantastisk lillefin fugleby du har,,,,, de lever godt med dig som madmor,,,, hvor ser det flot ud ,,, wau ❤

    SvarSlet
  11. Hej. Jeg synes også dine farvede fuglehuse er rigtig fine - det ser supergodt ud og hvor må det være sjovt, når de er beboede. Godt at tænke på de små fugle nu. De skal også mærke, at det snart er jul!

    SvarSlet
  12. Flotte fuglehuse.
    Fuglene vil hel sikkert nyde dit hjemmelavede foder.
    Tak for din hilsen på min hjemmeside.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  13. Så er der serveret og jeg er sikker på at der er nogle der bliver glade:-)
    Ha,ha jeg har det som dig med koglerne, det er ellers så smukt.

    SvarSlet
  14. Det er jo det rene vinterfugle paradis Anne Mette - det ser super godt ud....og når foråret kommer så er fuglene blevet så glade for at være hos jer at de slår sig ned der permanent ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  15. nøøøøøøi, både dine farvede fuglekasser og fuglefodringshuset er bedårende - det ku' jeg ønske mig.... måske min søde mand er til at overtale.... jeg har aldrig fået lært det der med at bruge en sav.

    SvarSlet

1000 tak for din kommentar - det varmer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...